woensdag 10 december 2008

Docs


Docs… honden? Nee docs…. documentaires in het jargon van het IDFA (International Documentary Festival Amsterdam). Eind november draaide het circus weer op volle toeren. Dit jaar had ik een heel intiem kijkje in de keuken van twee documentairemakers.

In ruil voor ons verblijf in hun huis in New York heb ik mijn huis in de IDFA-week uitgeleend aan twee Amerikaanse documentairemakers; Pamela & Paco. Of activisten met een camera, zoals ze zichzelf liever noemen.Ze zijn al drie jaar bezig met een film over het ICC (International Criminal Court) in Den Haag. In de film volgen zij alle zaken die lopen bij het ICC, dus ze vliegen van Congo, Uganda, Colombia, Centraal Afrikaanse Republiek naar Darfur en terug. Uren en uren aan filmmateriaal is er geschoten; ook in Den Haag. Daar heeft Sig hen geholpen met het uitlichten van interviews en camerawerk.

Tijdens het IDFA worden we, samen met anderen, uitgenodigd om een ‘laatste versie’ van de film te bekijken. Paco heeft lekker gekookt voor na de film, de genodigden installeren zich al kettingrokend op de kussens en ook wij nestellen ons met een wijntje op de bank; klaar voor de voorstelling. Pamela, de regisseuse, legt uit dat wij de vijfde en laatste groep zijn aan wie ze deze versie laat zien. Daarna wil ze hem afmaken om te gaan draaien op festivals als het IDFA.

In de anderhalf uur die volgen zien we heel veel goeie beelden en is het duidelijk dat ze bij het ICC goed werk verrichten. Maar toch… schuurt en wringt er van alles. Het laatste half uur kun je de informatie over weer een nieuw land in oorlog niet meer verwerken. De film is vooral veel te lang en veel te vol. Zo jammer, want dat ‘dood’ de film. Een film maken is keuzes, keuzes, keuzes maken en valt of staat bij een juiste hoeveelheid informatie in een juist tempo opgevoerd aan de kijker.

Na afloop worden Pamela en Paco bestookt met kritiek. Als wij suggereren om er twee oorlogslanden ‘uit te halen’, zie je het gezicht van Pamela betrekken. Ze kan dat niet meer doen nu ze al die mensen in de film kent en hun verhaal wil vertellen. ‘Kill your darlings’ blijkt een onmogelijke opgave voor mensen die zo betrokken zijn bij hun onderwerp als zij.

Ben benieuwd hoe de film uiteindelijk gaat worden. Niet veel anders, ben ik bang. Ik ben er weer aan herinnerd hoe moeilijk het is om een goede documentaire te maken en dat ik dat ogenschijnlijk prachtige vak toch maar niet moet gaat uitoefenen. Blijf ik voorlopig toch maar gewoon een documentairekijker.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Begrijp ik het goed dat het kijken van deze nog niet afgemaakte docu van mensen die zo ontzettend gedreven zijn je demotiveren zelf iets aan te pakken. Als je zo graag wilt en alles op alles zet en het dan nog niet lukt moet het wel heeel moeilijk zijn om iets goeds te maken. Het is waar dat het een vak is wat heel wat kunde vraagt maar deze mensen willen zo graag iets goeds doen dat ik me niet kan voorstellen dat het demotiverend werkt. Misschien wel voor het maken van een eigen film maar misschien niet voor het doen van iets anders? Wie weet...

Anoniem zei

Sorry bovenstaande was van mij, Sig

alexander zei

Hola chris(en sigi)
Een reactie van zwager?/broer?haha, zoveel interpetaties mogelijk!
Ik hoop dat jullie niet zo hard zijn in je oordeel op mijn schrijven als pa in het verleden deed!
Stoned gebrabbel indeed( ook voor meerdere interpetaties interperteerbaar!)
Maar niet minder gemeend!
Ik mag graag op deze manier wat ruimte zoeken in mijn hoofd en op het web!
Ik geef toe dat ik niet gezond ben bezig geweest en dat verandering erg gewenst is, maar wel een waar ik in geloof.
In het onderstaande blijkt wel waarin!
Ook op jullie heeft het wat mij betrefd betrekking en wil ik gaarne hetgeen gesteld met jullie in praktijk brengen!
haha, laters

het kijken van docu... kan in mijn beleving en als ik het goed begrijp, in chris haar beleving, demotiveren omdat het een van de zoveelste docu is die zich een plaats in ons bewustzijn moet veroveren.
Ik denk wel eens dat als je eerlijk bent en de rekening opmaakt documantaires weinig daadwerkelijke invloed meer hebben en dat de makers er in mijn ogen wat ranzig van gaan afsteken in het b.v. idfa "gala".
(velen verdienen er goed aan..niet aleen en perse de makers)

Ik vind namelijk dat er hele mooie documantaires gemaakt worden, waarbij overigens,vaker het onderwerp de credits verdiend dan de manier van maken, hoewel de keus voor het onderwerp ook crediteerd voor de maker, haha

Maar dus voorbeeld ,daila lama.
De arme man is zijn land en cultuur al kwijt aan chinees fin. agressie terwijl er toch zoveel steun is verworven door ettelijke documantaires?
Valt niet te ontkennen dat alle makers e.d de meer dan de beste bedoelingen hebben en hun zelf vaak kosteloos ervoor geven!

De docu over het produceren van vlees heeft bijgedragen aan nog meer bewustzijn bij vele mensen over de ranzigheid daar weer van!
Ook bij mezelf is daardoor onbewust wat veranderd in mijn trek in vlees!
Toch heb ik er niks aan veranderd omdat ik bang ben dat dan het hek van de dam is!

Ik kan me werkelijk beter terug trekken in een oerwoud en lekkerrr gaan chillen dan in alle vergelijkbare zaken ook actie ondernemen, om dat niet te steunen of daar niet aan mee te werken!
Wat vaak dan toch weer niet lijkt wat het was en eigenlijk nog slechter alternatief is gebleken, bio brandstof van graan bv!?

Maar ik heb na veel studie op www een soort nutteloosheid/machteloosheid gevoel ten aanzien van "verbeteringen aanbrengen"
opgelopen.
Ik weet dat elk individu uiteindelijk voor geluk kiest!
Alleen is het zo dat onze wereld niet geleid wordt door individuen!
Machtkartels zijn niet gevoelig voor documantaires!

Wel voor mensen die n.a.v. docs rare dingen gaan doen, grieken!? door publikatie/doc is corruptie naar boven gekomen.armoede werkeloosheid hielpen ook mee natuurlijk, en wie weet wat nog meer.

Helaas is het volgens mij waar dat geweld niet de oplossing is!(Ik ben van mening dat goed sterker is dan kwaad en altijd zal overwinnen!
Dat kost wat maar niemand heeft gezegd dat het leven geen offers kent.)

Ik ben alergisch voor onrecht,helaas ben ook ik niet te vertrouwen, ik heb zelf ook veel onrecht aangedaan, en doe dat in veel mindere nog soms.(wederom interpret. bla bla..)

Ik heb nagedacht over een computerprogamma voor conflicten zodat het altijd de meest eerlijke oplossing zou worden. Een computer progamma heeft geen eigenbelang, ( is dat zo?)van corruptie kan zeker geen sprake zijn !
Het (b)leek een eindeloze weg om zoiets dergelijks te maken!
Theoretisch haalbaar! technisch niet wegens geld,en know how over computer programs, bovendien moet een groep mensen de progammas ontwikkelen en onderhouden!
Wederom een lek in de linies!

Maar een goed begin zou het ontwikkelen ervan wel zijn geweest,
ware het niet dat ik later in een docu!, het progamma in levende lijfe zag opereren!
Door mensen, groepen mensen!
Het verschil met deze groep mensen met de andere eerder genoemde corruptie gevoelige groepen is,dat deze mensen allen gelijk waren en aleen over deze groep en zichzelf beslisten in het conflict oplossen!
( bekijk , The judge and the fanatik,": www uitzending gemist,
onder docus!)
Het duurt helaas wat lang en er wordt van alle betrokken best wat gevraagd.
Toch is dat het resultaat dubbel en dwars waard!
Voor de conflictanten ,maar zeker zeker ook voor alle betrokken, direct en indirect en in domino efect de hele aardbol over, haha theoretisch gezien.
Ik hoop dat jullie de docu gaan zien!

Werderom een docu?
Ja, maar als je deze techniek nu eens op scholen gaat lesgeven, dan zul je in de toekomst, een generatie kweken die voor een groot gedeelte goed weet om te gaan met wat toch wel een zeer fundatmenteel en tijdlood probleem voor mensen is gebleken!
conflict in het klein en oorlog in het groot.

Deze generatie zal sterker in zijn schoen staan om goede keuzes te maken, goede keuzes voor iedereen.
Dat wat iedereen toch uiteindelijk wil, geluk?

Waar niet mee gezegd is dat daarmee alle ellende ( natuur)en machtsmisbruik de wereld uit zouden zijn!
Het eerste blijft natuurlijk,(natuur)misschien in mindere maten als blijkt dat we vroeg genoeg zijn geweest het tij te keren.
Het tweede(machtsmisbruik ) zal veel zichtbaarder en bevechtbaar worden! ( zuiverende werking algemeen bewustzijn volgt kritisisme,
eigenwaarde en kracht nemen toe!)

Op grote schaal bijv griekenland, zouden de mensen openheid van alle zaken moeten eisen, hiermee aan de slag gaan en de boel eerlijk recht zetten.
Dit zonder geweld totdat er geweld tegen hen wordt gebruikt!
Ik denk dat het recht van
informatie over het geen over jou wordt besloten, alle recht geeft dit met geweld te bevechten indien geweigerd!
Een duidelijker klap in je gezicht kan je in mijn ogen niet krijgen!
Ik zou te dom en daarmee gevaarlijk zijn? ( het volk is dom! bla nla!,klopt niet!
Het volk wordt dom gehouden of dom voorgelicht!)
Nou ja, het is al laat enne er gaan nog veel dingen door mijn hoofd!
Ik vind het leuk je stukjes te lezen, leer ik chris toch ff wat beter kennen.
Ik vind je cool en lief ,ook!
Grappig om jullie te zien reageren op elkaar, hier op een site! das normaal?:)
er volgt vast meer als je dat ook leuk vind chris?vast wel..?
Zullen we gaan lesgeven?
carillio

Anoniem zei

Ja Chris, wat is hierop jou antwoord? Dank voor al je woorden Alex, het is wel een soort puzzel zeg maar. Ik heb hem nog niet helemaal af.
Sigrid

Chris zei

Mijn reactie? Nou, ik kan niet wachten tot Carillio zijn eigen weblog begint. Stof genoeg!

Anoniem zei

hee!
gelukkig nieuw jaar!
Ik kom binnenkort ff meeluiden...
enne bloggelen!

Anoniem zei

sjittie, wachtwoord vergeten maar ik ben alex!