donderdag 2 oktober 2008

Ergernis



Ben gek op Amsterdam. Al toen ik 16 was en met een racefiets vanuit Castricum naar de Jordaan fietste (om een treinkaartje uit te sparen), dacht ik: ‘wauw, wat moet het gaaf zijn om hier te wonen! Dat wil ik ook!’.

En dat is gelukt. Ik woon hier alweer 16 jaar. Maar na al die jaren is er ook wel wat realiteitszin in geslopen. Dan zie je ook weer andere dingen van een stad, dan alleen maar die lonkende vrolijkheid.

Twee dingen met name moet ik even kwijt.
Wie haalt het in zijn achterlijke harses om het kratje voor op mijn fiets te verwarren met een vuilnisbak? Bijna dagelijks vis ik ’s ochtends een keur aan afgekeurde attributen uit mijn bak, variĆ«rend van patatbakjes met mayonaise, milkshake-bekers tot bananenschillen. Hoe zit je precies in elkaar als je dat doet? Het zou namelijk niet in mijn achterlijke harses opkomen om mijn vuil in andermens fiets te werpen. Mij bekruipt dan een soort onbestemde vrees voor waar die mensen dan wellicht nog meer in staat zijn. Dat heb ik overigens ook met mensen die het plastic zakje van mijn zadel jatten. Gebeurd ook een paar keer in de week. Hoe kun je dat doen zonder te denken aan hoe zielig het wel niet is dat die ander nu een natte kont krijgt? Voel je je al aangesproken? En dan heb ik het nog niet eens over die gek die alle fietskratjes in Amsterdam bespuit met de letters NBK! Wat een bizarre vorm van geldingsdrang!

Next. Wie heeft vanuit de gemeente bedacht dat alle herfstblaadjes van de stad liefst om 7 uur ’s ochtends door een soort omgekeerde stofzuiger moeten worden weggeblazen? Behalve het feit dat het ‘probleem’ vooral verplaatst wordt - want het karretje dat erachter aanrijdt neemt lang niet alle blaadjes mee- vraag ik me vooral af waarom dat ding ZOVEEL HERRIE moet maken. De stofzuigende in kwestie, gehuld in oranje gemeentepak eventueel gecombineerd met een gehaakte reggaemuts, draagt lekker oordoppen, maar zal ’s avonds toch ook nog wel nasuizen van zijn werk? Mag dat wel van de ARBO? En willen wij eigenlijk geen blaadjes op de stoep? Toch leuk! Hebben we eens een boom in de stad, worden de sporen snel verwijderd!

Ik kan me zo voorstellen dat deze klaag-rubriek nog eens terugkomt. Hij bevalt nu al heel goed.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Hierbij mogelijke uitkomsten tav Uw twee klachten:

Klacht 1.
Verklaring: dronken idioten
Oplossing: verhuizen uit de Pijp

Klacht 2:
Verklaring: harken is duurder
Oplossing: VVD stemmen, ergo geen werkzaamheden meer zodat ouderen uitglijden over gladde blaadjes en de bespaarde kosten in schadevergoeding worden uitgekeerd

Chris zei

Best Anoniempje,

Dank voor het meedenken. Graag zou ik overigens willen weten met welke meedenker ik te maken heb. Dronken idioten; hmm... daar kunt u nog wel eens gelijk in hebben. Voor mij een troost dat ze dat in nuchtere staat nooooit zouden doen. VVD stemmen? Help! Ik moet nav mijn vorige bericht namelijk juist Groen Links stemmen. Nogmaals dank voor uw heldere analyse.

Remco zei

Hoi Chris,

Heel herkenbaar en ik ben blij dat ik er nu van gevrijwaard ben. Mijn advies: verhuis net als ik naar de polder. Daar kun je je fiets gewoon nog neerzetten, zonder dat iemand er met zijn gore poten aan zit en daar blijven de blaadjes onaangeroerd op de weg liggen. Heerlijk. Het huis naast ons staat nog te koop.