vrijdag 30 december 2011

Wens



Heb nog niet zoveel inspiratie voor het grote wensfeest op de laatste dag van het jaar. Je wilt toch ook niet altijd maar aankomen met ‘gelukkig nieuwjaar’ of een goed 2012. Misschien een vet 2012, uitgesproken met een druipende oliebol in je mond?

Tweede kerstdag bots ik tegen een kerstboom aan, waar grote en kleine mensen hun wensen op een papieren kerstbal hebben opgetekend en toevertrouwd aan de stekelige takken. De wensen zijn nogal gevarieerd. Er zijn er veel in de categorie: zaken die nog ontbreken om het echte geluk te kunnen omarmen. Zoals: ‘Veel liefde op de wereld en dat ik een hond of paard krijg’. Dat klinkt alsof de schrijfster in kwestie het eerste wenst, omdat ze anders zeker weet dat ze het tweede niet gaat krijgen. Een ander gaat, in een bibberig en ouderwets handschrift, gewoon recht op haar doel af: ‘Graag meer banken in de duinen, zeker voor oudere mensen, als het kan met rugleuning’. Eén kind wenst dat het zijn Mario kart-spel zal terugvinden in 2012 en een, iets eenvoudiger, kind met de passende naam Lieve, schrijft: ‘ik wens dat ik elke avond spinazie met aardappel en ei ga eten, XXX Lieve’.

Ook zijn er wensen waar een wereld vol leed achter schuil gaat. Zo is er het hartverscheurende ‘Oma Thea wordt levent of kijkt naar mij op 1e en 2e Kerstdag’ X Sanne X. En eentje zonder afzender: ‘ik hoop dat mijn broer geen uitzaaien heeft’. Ook stof tot nadenken geeft de wens van kleine Kevin: ‘Ik hoop dat jullie niet failliet gaan’. Dat is hem kennelijk slecht bevallen dit jaar. En een klein beetje zorgelijk klinkt het: ’12-12-12 zijn onze ouders 30 jaar getrouwd. We hopen dat ze het samen halen’. Ook opmerkelijk is de wens ‘Ik wou dat er geen brommers zomaar op het fietspad komen’. Het bevestigt het vermoeden dat de wens voor 2012 de slechte ervaring van 2011 is.

Heel lief vind ik de ‘veine kerst’ en het meest inspirerend, door het onverwachte karakter: ‘ik wens dat ik een aardbei wordt of een banaan’ van Mees. Met deze wens van Mees ligt er toch een wereld van onbegrensde wensmogelijkheden voor iedereen open. Hiermee wens ik jou een mooie wens voor 2012.

Geen opmerkingen: