maandag 21 september 2009

Kettinglied


Het is een warme septemberavond. Door de Helmersstraat fietst een man. Vanuit de tuin van S. kan ik hem niet zien, maar wel horen. Hij zingt uit volle borst: ‘Gitaarmuziek….” Het galmt prachtig, zo tussen de huizen en ik herken de melodie! Ik galm terug: ‘klinkt door de Mexicaanse nahacht’..
Jammer, hij antwoordt niet.

Ineens heb ik een visioen. Een ultieme verbroederingsactiviteit voor ons, Amsterdammers. Of wie weet ook voor Zutphenaren, Oenkerkers of Limmenezen:

HET KETTINGLIED!

Men neme een overbekende hit en iemand die plotsklaps luidkeels ontsteekt in een, ik noem maar wat, ‘Krijg toch allemaal de kolere....’.
En dat je dan ergens boven een dakraampje ziet opengaan en een lage bromstem hoort: ‘val van mijn part allemaal dood.....’. Precies op dat moment passeert er een islamitische dame en vanonder haar sluier klinkt een besmuikt: ‘...ik heb geen zin om braaf te leren...’… Vervolgens neemt een omaatje met een krakende stem en dito boodschappentas op wieltjes het over: ‘....ik eindig toch wel, in de goot’.

Een lied dat zich voortbeweegt door de stad, van keel naar keel de straten door. Dat zou toch mooi zijn! En een ontdekking, dat er in al die verschillende mensen zoveel dezelfde deuntjes en teksten verborgen liggen te wachten tot een toevallige passant het wakker komt zingen.

Ik wil de lezer hierbij uiteraard uitnodigen dit experiment aan te gaan.
Bij voorkeur natuurlijk in de Helmersstraat, want daar galmt het reuzegoed.
Begin eens voorzichtig met ‘Een eigen huis….’ . Of, in de buurt van dertigers, met ‘Ik heb zo wa, wa, wa, waanzinnig gedroomd’. Je kunt het natuurlijk aanpassen per wijk. Als je door Bos en Lommer fietst misschien: ‘Aisha, aisha’ en dan maar hopen dat de bakker ‘ecoutez-moi’ terugzingt en in de Bijlmer zou ik ‘Kleine wasjes..’ eens proberen. Of in het echte buitenland; in de stad iets als ‘Like a virgin..’ en op het platteland misschien toch gewoon ‘op safe’ met ‘When I find myself in times of trouble…’.

Veel succes in dit tijdperk van standaard met koptelefoon uitgeruste medeweggebruikers! Geheel tegen de tijdgeest in wordt ons kettinglied natuurlijk juist een doorslaand succes. Wanhoop niet, oefening baart kunst! Het zal voor iedereen in het begin een beetje wennen zijn. Misschien komen er op den duur wel competities in verschillende steden of een postbus 51 filmpje. Laten we niet al te zeer op de zaken vooruitlopen. Tot zings.

7 opmerkingen:

Daf zei

Chris, ik kan niet nalaten even bezwaar te maken. Het platteland komt er weer eens bekaaid af. De Amsterdammer beschouwt zichzelf blijkbaar nog steeds als überhip en kijkt toch enigszins vertruttend op het platteland neer. Okee, toegegeven, gisteren stond ik nog oog in oog met een stelletje volksdansende bejaarden. Dat zal je in De Stad niet snel overkomen. Maar tegelijkertijd stond 200 meter verderop een vent te zingen met de rauwste bluesstem die je je voor kan stellen. Jaja, voor dat stelletje boeren hier. De muzikale contrasten zijn soms groot, maar je vindt hier werkelijk alles. Dus om 't platteland even op één hoop van voorzichtigheid te gooien... dat is niet gelijk de waarheid. Drentse groeten van een ex-Amsterdammertje

Chris zei

Ha Daf,

Ik heb het hier over het platteland in het buitenland. In Nederland is er uiteraard geen enkel verschil tussen stad en platteland ;-)Mijn excuses al die suggestie onbedoeld is gewekt.

Chris

Freek zei

Ik ga voor 'Hilversum drie bestond nog niet ...'!

Wilma zei

ik vind dit een helemaal fantastisch plan!!! super ik zie (hoor) het al helemaal voor me! en ik nodig mijn vader er ook voor uit.
geniaal. ook echt iets voor het blijbedrijf, je moet je daar misschien maar eens gaan aanmelden www.wonder.nl

unterhippe kangaroe zei

platteland in het buitenland, hmmm, niet zoals uberhippe adammers, juist ja.

Ruud zei

Dit doet me denken aan Teheran gedurende de protesten in de zomer van dit jaar. Tegenstanders van het regime scandeerden 'Allahu Akbar' van hun daken om zo geluid te geven aan hun protest zonder dat ze al te veel risico liepen om gepakt te worden. Kijk wat voor effect dat heeft: http://www.ireport.com/docs/DOC-271169
Ben benieuwd wanneer het geluid uit de Pijp ons in het verre oosten van Amsterdam zal bereiken....

Chris zei

Ruud! Fascinerend filmpje inderdaad! Dank voor de link en de associatie met mijn kettinglied, hoewel ik zelf moeite heb om de politiek te vinden in 'Kleine wasjes, grote wasjes'...
Daarom; kijk allemaal naar Ruud's link en lees niet meer van die flauwe stukjes op dit blog!