donderdag 5 juni 2008

Onderwereld




Ben lang niet overtuigd van het nut van de NoordIZuidlijn. Al dat geld, jááááren in de zooi en waarvoor? Prestige-projektje van een overijverige wethouder? Ving ooit op dat het tochtje van de Pijp naar CS vier minuten korter zou duren dan met de tram. Hmmoi….niet overtuigend.


En zo sta ik zaterdag in de rij voor de bouwplaats op de Ferdinand Bolstraat, waar het publiek, in het kader van de ‘Dag van de Bouw’, eens een kijkje mag komen nemen. Ik keuvel wat met een oud klasgenoot van de lagere school, die toevallig voor me staat. Wij gluren gezamenlijk naar de ‘lederhose’ van de Duitse werknemer; dit stuk van de lijn is in handen van een Duitse aannemer. Helaas zijn de witte veiligheidshelmen op als we aan de beurt zijn. Echt jammer.
Via stalen trappen dalen we af om uiteindelijk op 20 meter diepte in een enorme onderaardse gang terecht te komen. Wauw, echt indrukwekkend, een geheel onbekende onderwereld zo vlak bij mijn huis! Een vertrouwwekkende jongeman, wel met helm, neemt het woord. Bouwvakkers plaatsen hier met de hand ontelbaar veel stalen draden voordat het beton wordt gestort. De immense ruimte die we zien is straks het bovenste perron. Ze gaan nog dieper graven tot 30 meter om hieronder, in verband met de smalle Pijp, een tweede perron te bouwen, zodat de metro’s hier onder elkaar door kunnen rijden. Vanwege de waterdruk gebruiken ze voor dat laatste diepe stuk technieken uit de duikwereld en kunnen mensen er maar maximaal vijf uur werken. De hele wereld komt op bezoek, speciaal bij dit station, om te kijken hoe Nederland dit klusje gaat klaren. Het is namelijk nooit eerder vertoond. Een tunnelboormachine zal ingezet worden om de stations met elkaar te verbinden. Op de plek waar de boor door het cement zal komen zien wij reeds met krijt een grote cirkel getekend. Wat een feest moet het zijn om daarbij te zijn! En dat het project steeds meer geld kost? Ach, zo spreekt onze kloeke woordvoerder, je betaalt voor een biertje nu toch ook 2 euro in plaats van 2 gulden in 1995, toen de begroting werd gemaakt? Het publiek knikt onzeker.

Ze hebben me helemaal waar ze me hebben willen. Ik ben enthousiast over de NoordIZuidlijn! Ik vind het reuzenknap allemaal. Als je bedenkt hoe moeilijk het is om in een gemiddeld bedrijf een brief juist op de brievenbus te krijgen, dan zijn dit wel topprestaties. Ik hervind mijn cynische zelf heus nog wel, maar voor even voelt het als ‘mijn’ NoordIZuidlijn.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Christel,

Goed gedaan! ;-)

Groetjes:
Ernst (broer van)

Victor Kraak zei

Hee hervind alsjeblieft eventjes je cynische zelf Chris: je bent gewoon omgeluld door ze guys wiz ze big money behind ze zcreen.